Συνέντευξη του Κώστα Γρηγορέα στην εφημερίδα Εποχή, για τις Ημέρες Μουσικής Πρέβεζας 2014

epoxi-logo-small

Συνέντευξη από το συνθέτη – κιθαριστή Κώστα Γρηγορέα

  • Κυριακή, 31 Αυγούστου 2014
  • Γράφτηκε από την Λιάνα Μαλανδρενιώτη

Kostas_Grigoreas-Preveza_2014

Φωτό: Γιώργος Μπεχλιβάνογλου – Πρέβεζα 2014

ΗΜΕΡΕΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΠΡΕΒΕΖΑΣ
Μια όαση στη μέση του καλοκαιριού

Με μια αναζήτηση στο youtube, εύκολα βρίσκει κανείς τον Κώστα Γρηγορέα να συνοδεύει με την κιθάρα του τις μεγαλύτερες Ελληνίδες τραγουδίστριες, τη Μαρία Δημητριάδη, τη Νένα Βενετσάνου, τη Σαβίνα Γιαννάτου κ.ά. καθώς και δικές του σολιστικές ερμηνείες με έργα σπουδαίων συνθετών αλλά και δικά του. Ο ίδιος άλλωστε φροντίζει να διατηρεί επιμελώς ένα σπάνιο πια αρχείο – πραγματική παρακαταθήκη. Αναμφίβολα είναι ένας από τους σπουδαιότερους κιθαριστές που διαθέτουμε, αυθεντικό «παιδί» του Μάνου Χατζιδάκι από την πρώιμη νιότη του, εξαίρετος συνθέτης επίσης, μουσικoπαιδαγωγός, με σημαντικές καλλιτεχνικές δραστηριότητες που περιλαμβάνουν τη αρθογραφία αλλά και τη διαχείριση της ύλης στο ιστορικό διαδικτυακό περιοδικό TaR .
Ως μουσικός με ιδιαίτερη κοινωνική ευαισθησία εμπνεύστηκε τις Μέρες Μουσικής Πρέβεζας, ένα θεσμό που, για τρίτη χρονιά, δίνει βήμα σε νέους μουσικούς αλλά και την ευκαιρία να ακουστούν έργα Ελλήνων συνθετών . Τον ευχαριστούμε, καθώς, ενώ βρισκόταν καθ’ οδόν για τις προγραμματισμένες εμφανίσεις του ως σολίστ μίλησε στην «Εποχή».

(Τη συνέντευξη πήρε η Λιάνα Μαλανδρενιώτη)

Στον απόηχο πλέον των εκδηλώσεων και αφού κατακάθισε ο κονιορτός μιας τόσο απαιτητικής διοργάνωσης, πιστεύετε πως οι Ημέρες Μουσικής Πρέβεζας πέτυχαν ως θεσμός και ποια ήταν η βασική σας επιδίωξη;
Αυτό που επιδιώξαμε και φέτος ως διοργανωτές ήταν το περιεχόμενο των εκδηλώσεων αλλά και ο διαγωνισμός για νέους κιθαριστές να προγραμματιστούν με τέτοιο τρόπο ώστε να δοθεί έμφαση στη μουσική των Ελλήνων συνθετών και την παρουσίαση νέων ελληνικών έργων. Στο πλαίσιο αυτό το νεανικό κιθαριστικό ντούο Γιώργος Καλόμαλος – Αχιλλέας Μάρκου παρουσίασαν ένα απολαυστικό ρεσιτάλ με έργα για δύο κιθάρες αποκλειστικά Ελλήνων συνθετών, δύο εκ των οποίων μάλιστα είναι δικές τους πρώτες εκτελέσεις, τα έργα: «Μαυρουδισμοί» (έργο δικό και αφιερωμένο στον Νότη Μαυρουδή) και «Αναζήτηση» του Ν. Ντρέλα. Έπαιξαν επίσης έργα των Μ. Χατζιδάκι, Κ. Τζωρτζινάκη, Δ. Δημητριάδη και Ε. Μπουντούνη. Αυτή η συναυλία διεξήχθη στο θαυμάσιο χώρο της Πινακοθήκης Λέανδρος Σπαρτιώτης. Επίσης πραγματοποιήθηκε και ο «Διαγωνισμός Νέων Κιθαριστών, με έμφαση στην ερμηνεία έργων Ελλήνων συνθετών», ένας διαγωνισμός που αφορά αποκλειστικά τους σπουδαστές των σεμιναρίων της διοργάνωσης. Την επιτροπή αποτελούσαν οι εκλεκτοί προσκεκλημένοι της διοργάνωσης στην οποία είχα την τιμή να είμαι πρόεδρος και το Α΄ βραβείο της «μεγάλης κατηγορίας» κέρδισε ομόφωνα ο ιδιαίτερα ταλαντούχος Δημήτρης Σουκαράς, από την Κόρινθο.

Προκαλέσατε σε καλοκαιρινή εποχή το κοινό να παρακολουθήσει όχι και τόσο εύπεπτα μουσικά ακούσματα.
Είναι όμως γεγονός πως καλοκαιρινή εποχή, οι φημισμένες παραλίες της περιοχής και η όμορφη ζωή της πόλης δημιούργησαν ένα υπέροχο περιβάλλον για όσους ήθελαν να συνδυάσουν τις διακοπές τους με υψηλού επιπέδου μουσικές δραστηριότητες. Αλλά και οι συμμετέχοντες αποκόμισαν μοναδικές μουσικές εμπειρίες και γνώσεις.

Οι Ημέρες Μουσικής Πρέβεζας ως θεσμός καλύπτουν και τα εκπαιδευτικά ενδιαφέροντα των νέων μουσικών.
Οπωσδήποτε, αφού λειτουργούν μουσικά εργαστήρια και διεξάγονται διαγωνισμοί, διαλέξεις και σεμινάρια οργάνων, που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων για όσους συμμετέχουν. Συγκεκριμένα αυτό το καλοκαίρι, οι νέοι μας μουσικοί παρακολούθησαν σεμινάρια οργάνων από καταξιωμένους μουσικούς όπως οι: Χαράλαμπος Αγγελόπουλος (πιάνο), Δημήτρης Φωτόπουλος (φλάουτο). Επίσης, διεξήχθησαν εργαστήρια με κιθαριστικά σύνολα, τα οποία προετοίμασαν ο συνθέτης Νίκος Ντρέλας και ο κιθαριστής-μουσικοπαιδαγωγός Νίκος Ρώσσος (ο οποίος είναι συνδιοργανωτής του κύκλου εκδηλώσεων), καθώς και εργαστήρια μουσικής δωματίου υπό την καθοδήγηση του φλαουτίστα Δημήτρη Φωτόπουλου. Παράλληλα ο γνωστός σολίστ κιθάρας Γιώργος Μπεχλιβάνογλου, με τη δεύτερη όμως ιδιότητα του ως οργανοποιού, έδωσε μια διάλεξη σχετικά με την κατασκευή της, δικής του επινόησης, πτυσσόμενης κιθάρας μελέτης Moov. Πρόκειται για μια κιθάρα-ταξιδιού που μπορεί να χωρέσει σε μια μικρή θήκη και που θα μπορούσε να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για έναν μαθητή αλλά και για έναν επαγγελματία.

Εξαιρετικά πρωτότυπη πρέπει να ήταν η διάλεξη -συναυλία του Κυριάκου Σφέτσα.
Ο συνθέτης Κυριάκος Σφέτσας, ήταν μεταξύ των εκλεκτών προσκεκλημένων μας, ο οποίος παρουσίασε με μια διάλεξη-συναυλία το έργο του «Στο ρεύμα του ήλιου», για σόλο πιάνο. Η ερμηνεία έγινε από μαθητές του σεμιναρίου (τους οποίους δίδαξε η πιανίστα Θάλεια Παπαγγελή) και από το σολίστ Χαράλαμπο Αγγελόπουλο, ενώ ο συνθέτης με γλαφυρό και ποιητικό τρόπο δημιούργησε την ιδανική ατμόσφαιρα για την απόλαυση των ωραιότατων έργων. Η συλλογή αυτή προορίζεται για ερμηνεία από προχωρημένους μαθητές του πιάνου, όμως αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα του ελληνικού πιανιστικού ρεπερτορίου. Η εκδήλωση διεξήχθη στην αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου του Δήμου Πρέβεζας.

Και βέβαια τον πρώτο ρόλο πρέπει να τον είχε η κιθάρα…
Όχι μόνο, αλλά θα μπορούσε να πει κανείς πως κέρδισε θετικές εντυπώσεις. Αξέχαστη στο κοινό θα μείνει η συναυλία που έγινε στον πανέμορφο πεζόδρομο Πλατείας Κολοβού, στην παλαιά πόλη. Η συναυλία ήταν ανοικτή στο κοινό της Πρέβεζας (όπως άλλωστε κι όλες οι συναυλίες του κύκλου). Εκεί οι κιθαριστές Δημήτρης Κουρζάκης και Άγγελος Μπότσης παρουσίασαν ένα υψηλότατου επιπέδου ρεσιτάλ με έργα συγχρόνων, άλλα και παλαιοτέρων συνθετών του 20ού αιώνα. Σε ένα ρεσιτάλ χωρισμένο σε τρία μέρη οι κιθαριστές παρουσιάστηκαν ως σολίστ, αλλά και ως κιθαριστικό ντούο (D&A Guitar Duo).

Φαντάζομαι πως το αποκορύφωμα ήταν η τελευταία συναυλία με την απονομή των βραβείων, τις ερμηνείες δασκάλων και μαθητών αλλά και τις εκτελέσεις νέων έργων, ένα από αυτά το δικό σας αφιερωμένο στον Λάκη Παππά.
Οι εκδηλώσεις ολοκληρώθηκαν με την τελική συναυλία, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Πρέβεζας. Ήταν συγκινητική γιατί ξεκίνησε με την απονομή των βραβείων στους νικητές του διαγωνισμού και την ερμηνεία έργων από αυτούς. Έγινε, επίσης, παρουσίαση των έργων που διδάχτηκαν στα εργαστήρια μουσικής δωματίου και κιθαριστικών συνόλων. Όμως, και οι διδάξαντες καθηγητές του σεμιναρίου ερμηνεύσαμε έργα όπου ανάμεσα τους ήταν και η σύνθεση μου «Παιδική φαντασία» για φλάουτο και κιθάρα στη μνήμη του φίλου μου και αγαπημένου Πρεβεζάνου τραγουδιστή Λάκη Παππά, ο οποίος υπήρξε λάτρης της κλασικής κιθάρας και θαυμάσιος κιθαριστής. Επέλεξα να του αφιερώσω αυτό το έργο διότι ο Λάκης ήταν πάντα ένα παιδάκι στη ψυχή και στην καρδιά. Η συναυλία έκλεισε με το έργο του Νίκου Ντρέλα «Πήγε να ξαστερώσει» για κιθαριστικό σύνολο, το οποίο διεύθυνε ο συνθέτης. Το έργο γράφτηκε ειδικά για τις Ημέρες Μουσικής Πρέβεζας 2014 και απετέλεσε το ιδανικό φινάλε ενός κύκλου εκδηλώσεων που, σε συνδυασμό με τη φυσική ομορφιά του τόπου, τείνει να γίνει σταθερός ετήσιος προορισμός πολλών μουσικόφιλων.

Το ευχόμαστε ολόψυχα. Στα δικά μας εδώ, άνοιξε η αυλαία μιας νέας εκπαιδευτικής χρονιάς, πως έχουν τα πράγματα στην μουσική εκπαίδευση;
Χωρίς να υπερβάλω, θα χαρακτήριζα την κατάσταση στη μουσική εκπαίδευση οριακή. Στα σχολεία η υποβάθμιση έχει σχεδόν φέρει την κατάσταση πάλι στον καιρό που η μουσική ήταν η ώρα του χαβαλέ. Οι προσπάθειες των καθηγητών δεν μπορούν να παλέψουν την υποβάθμιση του μαθήματος και τα συνήθως κακά μουσικά βιώματα των μαθητών. Αλλά και η νοοτροπία μιας ολόκληρης κοινωνίας οδηγεί εκεί τα πράγματα, μιας και στη συνείδηση του μέσου Έλληνα η έννοια «μόρφωση» δεν συμπεριλαμβάνει συνήθως την αισθητική καλλιέργεια. Οι φωτεινές εξαιρέσεις που συνήθως υπερπροβάλλονται μάλλον θολώνουν το πραγματικό τοπίο. Υπάρχουν βεβαία και μουσικά σχολεία και Πανεπιστήμια και (κάποια) καλά ιδιωτικά ωδεία, όμως χωρίς τους καλλιεργημένους φιλόμουσους προς τι; Μάλλον για να προετοιμάζουν μουσικούς της πιάτσας με ανεκπλήρωτα όνειρα, αλλά και… καλλιτεχνικούς μετανάστες.

Ποια είναι τα καλλιτεχνικά σας σχέδια;
Τα δικά μου σχέδια είναι προς το παρόν πλήρως αποσυνδεδεμένα από όποια κρατική ή άλλη αρωγή. Φτιάχνω τη μουσική μου, την παρουσιάζω σε συναυλίες και στο διαδίκτυο, διδάσκω τους μαθητές μου και αντλώ συνεχώς έμπνευση από τους μεγάλους αλλά και τους μικρότερους της μουσικής. Και φυσικά ελπίζω πως αυτό που τώρα ζούμε είναι απλά μια παρένθεση.

Περισσότερα για τον Κώστα Γρηγορέα: www.grigoreas.gr

Advertisements

One thought on “Συνέντευξη του Κώστα Γρηγορέα στην εφημερίδα Εποχή, για τις Ημέρες Μουσικής Πρέβεζας 2014

  1. Παράθεμα: «Ημέρες Μουσικής Πρέβεζας 2014″: Αντίδοτο στην Απαισιοδοξία! (της Τίνας Βαρουχάκη) | Η Μουσική Σελίδα του Κώστα Γρηγορέα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s